در پی طرح و تصویب لایحه توهین به صحابه، اهل بیت (ع) و همسران پیامبر اکرم(ص) از سوی مولانا عبدالاکبر چیترالی، نماینده حزب جماعت اسلامی پاکستان در مجلس ملی پاکستان، حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی رهبر شیعیان و رئیس نهضت جعفری پاکستان در خصوص تصویب لایحه توهین به صحابه، اهل بیت (ع) و همسران پیامبر اکرم (ص) واکنش نشان داده و سخنگوی این نهضت با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد: برای ملت جعفری پاکستان تا زمانی که حدود و قیود توهین و سایر عناوین آن مشخص و روشن نشود، چنین قانونی و هر نوع قانونگذاری که موجب تنفر بیشتر می شود.

براساس این گزارش، سخنگوی نهضت جعفری پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: ملت جعفری پاکستان تصویب قانون (سال2021م) در مجلس ملی پاکستان برای جلوگیری از توهین صحابه، اهل بیت (ع) و همسران پیامبر اکرم (ص) را رد می کند.

هر نوع قانونگذاری بدون تعیین حدود و قیود توهین و سایر عناوین آن، معادل به تحمیل تفکر یک جانبه و مغرضانه به مردم است. این سخنگو در مورد لایحه بحث برانگیز تصویب شده در مجلس ملی تصریح کرد: این اصلاحیه برای امنیت داخلی کشور بسیار خطرناک خواهد بود و هرگونه قانونگذاری منجر به نا آرامی، هرج و مرج و تفرقه در کشور و جامعه خواهد شد که هیچ پاکستانی آگاه و مسئول هرگز نمی تواند نسبت به اجرای آن، اجازه دهد. وی همچنین اعلام کرد: موضوع این متمم مهم در مجلس ملی به صورت واضح نشان داده نشده که این امر غم انگیز و غیرمسئولانه است، ما از نمایندگان مجلس سنا می خواهیم تا نسبت به این متمم مغرضانه آگاهی داشته باشند و موضوع را جدی بگیرند و اجازه ندهند تصویب شود. در غیر این صورت، حق هرگونه اقدامی علیه این قانون اصلاحی را برای خود محفوظ خواهیم داشت. سخنگوی رئیس نهضت جعفری پاکستان در ادامه تصویب لایحه اصلاحی قانون (سال2021م) برای جلوگیری از توهین صحابه، اهل بیت (ع) و همسران پیامبر اکرم (ص) توسط مجلس ملی را نوعی خرابکاری در وضعیت صلح و نظم در کشور دانست و اعلام کرد: این نوع قانون گذاری مانند تحویل خنجر تیز و مواد منفجره به دست تندروهای تکفیری است، زیرا در گذشته مشاهده شده است که با اتهامات دروغی و با کمپین های کثیف و شعارهای نفرت انگیز، نه تنها منجر به ناآرامی شد، بلکه گدازه ای از نفرت به وجود آمده که منجر به تروریسم، قتل و کشتار هدفمند و خونریزی در کشور شد به طوری که تاکنون حاکمان ما قادر به سرد کردن آن نیستند. سخنگو در ادامه اعلام کرد: این لایحه را تنها چند نفر امضا کردند و بر اساس آن چنین اقدام جنجالی، مغرضانه و منفی صورت گرفته است که نتایج آن به شدت برای جامعه زیان آور خواهد بود. وی تصریح کرد: رهبری ما در طول چندین دهه نه تنها نقش کلیدی خود را در زمینه وفاق و وحدت دینی و سیاسی در جامعه ایفا کرده است، بلکه همواره حاکمان را برای نجات ملت از این قانون های بحث برانگیز توجیه نموده است تا تفرقه و نفرت در جامعه فرصتی را برای ترویج نداشته باشد. همچنین راه تکفیر هموار نشود و آرامش و امنیت داخلی برقرار بماند. وی در نهایت با جلب توجه رئیس مجلس سنای پاکستان و اعضای مجلس سنا ]سناتورها[ اعلام کرد: این موضوع امنیت داخلی و بسیار حساس است و امیدواریم کورکورانه تصویب یا امضا نشود، بلکه اعضای مجلس سنا آن را رد کرده، کشور و ملت پاکستان را از هرج و مرج، تفرقه و نفرت بیشتر نجات خواهند داد.

منبع: https://www.jafariapress.com/%d9%85%d9%84%d8%aa-%d8%ac%d8%b9%d9%81%d8%b1%db%8c%db%81-%d9%be%d8%a7%da%a9%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%81%d9%88%d8%ac%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%b1%d9%85%db%8c/

(خبرگزاری جعفریه پرس مورخ 28 دی ماه 1401)

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

 واکنش حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی، رهبر شعیان پاکستان علیه تصویب این قانون در مجلس سنا، اقدامی سنجیده و مناسب برای حمایت از شیعیان پاکستان و پیشگیری از حملات روزافزون و اقدامات فراقانونی بر علیه شیعیان این کشور محسوب می شود.

بدیهی است تندروهای تکفیری از این گونه قوانین، سوء استفاده می نمایند و چنانچه حدود و صغور توهین و یا مصادیق اصحاب پیامبر اکرم (ص) مشخص نشود، دامنه اختلافات بیش از گذشته افزایش می یابد.

لازم به ذکر است؛ نزد برخی از اهل سنت تندرو، معاویه ابن ابوسفیان و همچنین یزید ابن معاویه نیز بعنوان اصحاب پیامبر اکرم (ص) محسوب می شوند، لذا براساس این قانون، برگزاری هرگونه مجالس عزاداری امام حسین (ع) نیز می تواند در زمره توهین به اصحاب پیامبر اکرم (ص) قرار بگیرد.

احتمال دارد سایر علما، احزاب و موسسات مذهبی شیعی و اهل سنت بریلوی نیز نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده و آن را محکوم نمایند.

واکنش جامعه شیعی پاکستان علیه تصویب لایحه توهین به صحابه، اهل بیت (ع) و همسران پیامبر اکرم(ص).

کد خبر 14335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =